Munkába állt Nagy-Britannia első
önvezető csuklósdömpere

A közelmúltban érdekes kísérlet vette kezdetét Nagy-Britanniában, mely a vezető nélküli szállítójárművekben rejlő potenciált hivatott feltérképezni bányászati környezetben.

Munkába állt Nagy-Britannia első
önvezető csuklósdömpere

A közelmúltban érdekes kísérlet vette kezdetét Nagy-Britanniában, mely a vezető nélküli szállítójárművekben rejlő potenciált hivatott feltérképezni bányászati környezetben.

A személyautók piacán néhány éve úgy tűnt, megállíthatatlan lesz az önvezető technológia térnyerése, ám mára ez a lendület megtörni látszik, és – egyelőre – nem árasztották el a közutakat az autonóm járművek. Azonban a bányaüzemek zárt ökoszisztémája alkalmas lehet a hasonló technológiák sikeres alkalmazására.

Az ezirányú kísérletek legújabb terepe a Sibelco multinacionális nagyvállalat külszíni kaolinbányája Anglia délnyugati csücskében. A Cornwood városa melletti létesítményben ugyanis ünnepélyesen útjára indult egy önvezető csuklósdömper tesztelésére szolgáló projekt. Amennyiben az üzempróbák sikerre vezetnek, a sofőr nélküli járművek alkalmazása segíthet fokozni a bányaüzemek hatékonyságát, ezzel hozzájárulva az ágazat „jövőállóságához”. A projektben résztvevő vállalatok szerint az önvezető képesség egy sor előnnyel kecsegtet üzemeltetési, munkabiztonsági szempontból is, de környezetvédelmi és munkavállalói oldalról is lehetnek pozitív hozadékai.

Az úttörő kísérlet a bányagépek és más eszközök kereskedelmével, bérbeadásával foglalkozó Chepstow Plant International (CPI) és a dél-afrikai székhelyű gépgyártó Bell Equipment együttműködése nyomán jött létre, míg a technológiai hátteret az önvezető rendszerekre szakosodott xtonomy biztosítja. Mielőtt azonban az éles tesztek elrajtolhattak volna, meg kellett találni az ideális helyszínt. A CPI a különféle feltételek és paraméterek alapján egyik régi ügyfelét, a Sibelco bányavállalatot javasolta, akik csakhamar rábólintottak az ötletre, így állt össze az előremutató projektben együttműködő négyes partnerség.

Dömper high-tech extrákkal

Annak érdekében, hogy megmutassák a rendszerben rejlő lehetőségeket, a projektindító rendezvény alkalmából a működő kőbányában demonstrálták az önvezető dömperek képességeit a meghívott újságírók és iparági szereplők számára.

A vezető nélküli tehergépkocsi megalkotásához a Bell által gyártott teljesen széria B40E csuklósdömpert vették alapul. A 40 tonnás méretkategóriába tartozó járműbe többek közt az Indurad által gyártott radaros szenzorok, nagy pontosságú GPS, többcsatornás rádiókommunikációs eszközök és a rendszer „agyaként” szolgáló számítógép került, természetesen az xtonomy által biztosított speciális szoftverekkel együtt. Így jött létre a valódi és biztonságos önvezetést lehetővé tevő bányadömper, melynek navigációs rendszere valós időben, rugalmasan, előrelátó módon tervezi meg az útvonalakat, így az átalakított B40E bárhova eljuthat a bánya területén belül.

A cél: kevesebb baleset

Ami a most indult kísérlet céljait illeti, a lényeg a rendszerben rejlő potenciál pontos feltérképezése, emellett pedig nagy hangsúlyt fektetnek a bányaüzem meglévő alkalmazottainak továbbképzésére is, hogy a dolgozók megfelelő támogatással segíthessék a projekt előrehaladását. A négy vállalat reményei szerint a technológia alkalmas lesz a veszélyes helyzetek és az ebből fakadó balesetek számának csökkentésére.

Ugyancsak fontos előnye lehet a rendszernek a hatékonyság feljebb tornázása, hiszen az önvezető csuklósdömperek több időt tölthetnek munkával egy-egy műszak során, rendkívüli pontossággal képesek célba juttatni a rakományt, így a bányavállalat a műszakok átszervezésével és egyéb intézkedésekkel tovább növelheti a termelékenységet – ez pedig manapság nemcsak az építőiparban, de a bányászatban is kulcsfontosságú szempont

Tartós és környezetbarát

További előny lehet, hogy az önvezető üzem várhatóan kedvezően hat majd a járművek élettartamára, vagyis a csuklósdömperek különféle alkatrészei kevésbé lesznek kitéve a szokásos kopásnak és elhasználódásnak, és ebből fakadóan javulhat a Bell B40E-k rendelkezésre állása a bányában. Ezen felül a projekt környezetvédelmi szempontból is tartogat pozitívumokat, hiszen a mesterséges intelligenciára alapuló rendszer pontosabban és hatékonyabban irányítja a szállítójárműveket, ezáltal kevesebb üzemanyag fogy, ami hozzájárul a bányaüzem karbonkibocsátásának lejjebb szorításához. Ráadásul a próbán résztvevő B40E-t gázolaj helyett HVO-val (azaz hidrogénezett növényi olajjal) tankolják, tovább csökkentve környezeti lábnyomát

Fotók: Chepstow Plant International