2021. május 10.
Akcióban a
merevvázas dömper
A tállyai látogatásunk alkalmával a Volvo L350H homlokrakodón kívül is lencsevégre tudtunk kapni érdekes bányagépeket. Az egyik ilyen a Komatsu HD605-8 típusú merevvázas dömpere volt.
A Komatsu HD605-8 annak ellenére, hogy teljesen más feladatot lát el, mint az L350H, hasonló filozófia alapján készült. Ez részben abban is megnyilvánul, hogy ebben a gyártó kiemelt figyelmet fordított a teljesítményre és a gazdaságosságra.
A dömpert nagyteljesítményű, de egyben takarékos Komatsu SAA6D170E-7 típusú motorral szerelték fel, ami 2000-es percenkénti fordulaton 578 kW (786 Le) teljesítményt képes leadni. Ez a gyártó adatai alapján 5 százalékos növekedésnek felel meg az elődmodellekhez képest. Többek közt ennek köszönhetően jobb a gyorsulása, és rövidebbek a ciklusidők, ez pedig jelentős segítség abban, hogy növelhető legyen termelékenység szintje. Az elődökhöz képest komolyabb teljesítmény miatt a hajtáslánc elemeit is át kellett tervezniük.
További hasonlóság, hogy itt is megjelenik az állítható automatikus motorleállítás. Ez elsősorban a felesleges üzemanyagfogyasztás és károsanyag-kibocsátás kiküszöbölésére szolgál. A megoldás használatával természetesen az üzemeltetési költség is jelentősen csökkenthetők, mert a motor egy bizonyos alapjáraton töltött idő után (mely tetszőlegesen beállítható 5 és 60 perc közötti értékre) automatikusan leáll.
Kis fordulókör és fokozatkihagyás
A merevvázas dömper MacPherson rendszerű első felfüggesztését különleges, A alakú segédkeretek egészítik ki, amiket az egyes kerekek és a váz közé építettek be. Ez a megoldás azért is hasznos, mert ha minél távolabb kerülnek az első kerekek a váztól, annál nagyobb szögben fordulhatnak el, így jelentősen csökkenthető a jármű fordulóköre, ami egy ekkora gép esetében nem elhanyagolható tényező. A Komatsu HD605-8-ban a fokozatkihagyó funkció is fontos szerepet kap, ami leginkább emelkedőkön jön jól. Ilyenkor a rendszer a lejtő szögének függvényében automatikusan választja ki a megfelelő sebességfokozatot anélkül, hogy végigkapcsolna az összes fokozaton. Ezzel csökken a váltások száma, ami miatt a dömper finomabban tud haladni, ami a vezető szempontjából is előnyös, és még a menet közbeni szóródás is csökkenthető.
A biztonság is fontos kérdés egy ekkora, nehéz terepen közlekedő gép esetében. Emiatt a Komatsu kipörgésgátló rendszere folyamatosan monitorozza a hátsó kerekek forgási sebességét, illetve a jármű menetsebességét. Amikor komolyabb mértékű kipörgést észlel, akkora fékek automatikusan működésbe lépnek, hogy meg tudják tartani az optimális tapadást. A rendszer nagy előnye, hogy teljesen automatikusan működik, ráadásul a hagyományos ASR rendszereknél hatékonyabban segíti az abroncsok élettartamának növelését.
Az optimális működést a fent említett funkciókon túl még számos megoldás segíti. Ilyen például az automatikus alapjárat-beállítás, az AISS. Ez leginkább a motor gyorsabb bemelegedését és a vezetőfülke hatékonyabb hűtését-fűtését segíti. Bekapcsolva a rendszer 1100-as percenkénti fordulaton tartja az alapjáratot, amit a hűtőfolyadék felmelegedését követően automatikusan 750-re csökkent. Ha a hűtőfolyadék visszahűlne, az alapjárat visszaáll 1100 fordulat/perc értékre. Amit még szerintünk mindenképp érdemes megemlíteni, az a dömperhez tartozó teherfelügyeleti rendszer. Ez folyamatosan felügyeli az egyes szállítási ciklusokhoz tartozó terhelési értékeket, így egy adott időszakra vetítve ki tudja elemezni a dömper összesített szállítási teljesítményét és az elvégzett munka paramétereit. Emellett a valós időben jelzi ki a pillanatnyi terhelést a fülkében található monitoron, illetve a kívül elhelyezett lámpák segítségével.